دورخیز ایران برای بازار 1000 میلیارد دلاری

دورخیز ایران برای بازار 1000 میلیارد دلاری آچار: ایران برای توسعه صادرات غیرنفتی خود، روی بازار کشورهای همسایه و منطقه حساب ویژه ای باز کرده و می خواهد در سال های آتی این عدد را به بالاترین سطح ممکن برساند.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، برمبنای آمارهای رسمی سازمان توسعه تجارت، سال قبل میزان صادرات غیر نفتی ایران در مرز ۴۳ میلیارد دلار قرار گرفت که باتوجه به تداوم شرایط تحریم و تغییر در قیمت مبنای صادراتی، عملکرد قابل دفاعی بود.
امسال اما باتوجه به انتشار ویروس کرونا، میزان صادرات ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان به شکل قابل توجهی کم شد. کاهش تقاضا تحت تاثیر قرنطینه در خیلی از کشورها و محدود یا مسدود شدن مرزهای مشترک تحت تاثیر کرونا، اصلی ترین عامل در کاهش این آمار صادرات بود.
با وجود تداوم شیوع کرونا، در نیمه دوم امسال، صادرات ایران بار دیگر رشد کرد و حتی برخی صادرکنندگان امیدوارند تا آخر سال، کاهش به وجود آمده در ماه های ابتدایی به حداقل کاهش پیدا کند.
در بین مقاصد اصلی صادراتی ایران، کشورهای همسایه و منطقه اصلی ترین گزینه برای صادرات به شمار می روند. در کنار چین که همچنان اصلی ترین شریک تجاری کشور به حساب می آید، آمارها نشان میدهد که عراق، افغانستان و ترکیه اصلی ترین مقاصد کالاهای ایرانی بوده اند و در واردات نیز سهم کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه نسبت به دیگر کشورها بالا بوده است.
با این وجود براوردها نشان میدهد که بازار کشورهای همسایه و منطقه، در طول سال بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار واردات دارند اما سهم ایران از این بازار هنوز بسیار پایین است. در چنین شرایطی رئیس سازمان توسعه تجارت از یک برنامه ریزی جدید برای توسعه صادرات به این کشورها آگاهی داده است.
زادبوم گفته: از سال ۱۳۹۷ تا کنون سالانه ۵ تا ۷ درصد به میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه افزوده شده است؛ به شکلی که در سال ۱۳۹۷ صادرات به کشورهای همسایه ۵۴ درصد از مجموع صادرات و زیر ۲۴ میلیارد دلار بود اما در سال ۱۳۹۸ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده و امسال نیز از این مقدار بیشتر شده است. کشورهای همسایه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و به فرموده مقام معظم رهبری باید ۲۰ درصد از این سهم را داشته باشیم که این خود رقمی حدود ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. در سالهای اخیر صادرات غیرنفتی ایران حدود ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است و این ظرفیت وجود دارد که صادرات را با اتکا به منابع کشور و تولید داخلی افزایش دهیم.
آمارها نشان میدهد صرف نظر از کشورهایی مانند عربستان سعودی و بحرین که عملا از ایران وارداتی ندارند، دیگر کشورهای منطقه مانند سوریه، عمان، کشورهای آسیای میانه و حتی کشورهایی مانند عراق، ظرفیت قابل توجهی برای بدل شدن به بازار کالاهای ایرانی دارند و بدین جهت برنامه ریزی برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه، احیانا در همین فضا تعریف خواهد شد.




منبع:

1399/11/30
21:23:32
0.0 / 5
150
تگهای خبر: بازار , تجارت , تحریم , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار