نارضایتی خودروسازان از میزان افزایش قیمتها

نارضایتی خودروسازان از میزان افزایش قیمتها در صورتیکه بیش از دو هفته از صدور مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی توسط شورای رقابت می گذرد، اما گویا خودروسازان علاوه بر این که از میزان افزایش قیمتها رضایت ندارند، خواهان پاسخ دهی شورای رقابت برای تعلل در ابلاغ آن نیز هستند. این در حالیست که این دو خودروساز از یک ماه پیش طرح فروش فوق العاده اجرا نکرده اند.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، بلافاصله بعد از آغاز رسمی فعالیت ها در سالجاری، رئیس شوراری رقابت زمزمه افزایش قیمت خودرو در سه ماه نخست سال جاری را با عنایت به تورم بخشی و عدم افزایش قیمت ها در فصل زمستان ۱۳۹۹ (به سبب پایین بودن نرخ تورم در سه ماهه پایانی سال ) سر داد و اعلام نمود که قیمت خودرو در شش ماه پایانی سال قبل بررسی و با عنایت به نرخ تورم بخشی، قیمت نهایی محصولات خودروسازان داخلی برای سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ مشخص شود.
در نهایت بعد از حدود یک ماه بحث و بررسی بر سر افزایش قیمت رسمی خودرو ها، نهایتا مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در ۱۳ اردیبهشت ماه توسط شورای رقابت صادر شد.
این افزایش قیمت برپایه تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و بعد از کسر تورم های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت بعد از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره وری محاسبه شده که برای تمامی خودرو های مشمول دستورالعمل قیمت گذاری شورا، تا آخر شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می شود و طبق آن به طور متوسط ۸.۲ درصد به قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و ۸.۹ درصد به محصولات گروه سایپا افزوده می شود.
آنچه که حائز اهمیت می باشد این است که بعد از گذشت ۱۵ روز از اعلام مجوز افزایش قیمت ها برای خودرو ها در کارخانه، تازه روز گذشته (سه شنبه) مجوز افزایش قیمت به خودروسازان ابلاغ گردیده اما هنوز اعمال نشده است. طبق پیگیری ایسنا از دو خودروساز بزرگ، آنها خواهان توضیح شورای رقابت برای تعلل در ابلاغ قیمت های جدید شده اند. هنوز شورای رقابت قیمت های جدید را بعد از اعمال افزایش قیمت ها به خودروسازان اعلام و ابلاغ نکرده است.
ایران خودرو و سایپا در حالی اعلام می کنند که بعد از دو هفته، قیمت های جدید ابلاغ نشده که از بیشتر از یک ماه پیش طرح فروش فوق العاده محصولات خویش را اجرا نکرده اند.
آنها ضمن اشاره به این که از میزان افزایش قیمت راضی نیستند و افزایش حدود هشت درصدی را کافی نمی دانند، اعلام نموده اند که تقصیری در این مورد نداشته و به جهت این که اجازه فروش محصولات را نداشته اند و منتظر اعمال افزایش قیمت بوده اند، قادر به اجرای طرح فروش فوق العاده (حداکثر ۹۰ روزه) نبوده اند.
البته طی آخرین پیگیری ها، ایران خودرو اعلام نموده که باتوجه به این که بالاخره بعد از دو هفته، مجوز افزایش قیمت به این خودروساز ابلاغ گردیده است، هفته آتی این گروه خودروسازی دومین فروش فوق العاده محصولات خویش را به اجرا خواهد گذاشت.
ایران خودرو همینطور اعلام نموده که از نحوه قیمت گذاری بهاره و میزان افزایش قیمت رضایت ندارد اما توقف فروش فوق العاده ها ارتباطی به این مورد نداشته است.
اینها در حالی است که فعالان صنعت خودرو، این اقدام شورای رقابت را در مدیریت بازار خودرو بی تأثیر دانسته و از آن بعنوان راهی جهت استفاده دولت از ابزاری همچون شورای رقابت برای کنترل و دستوری کردن قیمت ها یاد می کنند. ضمن این که آنها معتقدند با عنایت به فاصله فاحش درآمد مردم و قیمت خودرو و همینطور رشد تورم در کشور، این تصمیمات راه گشا نبوده و عدم تعادل فعلی بازار خودرو در نتیجه لجاجت شورای رقابت و تنها عاملی برای زیان دهی بیشتر خودروسازان داخلی است.



1400/02/30
22:50:25
0.0 / 5
514
تگهای خبر: ابزار , بازار , بانك , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار