انتقاد شدید رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از عملكرد خودروسازان:

نقد می فروشید نسیه پول قطعه ساز را پرداخت می کنید؟

نقد می فروشید نسیه پول قطعه ساز را پرداخت می کنید؟ آچار: رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد خودروسازان و بیان ایرادات مسیر حرکتی آنها که مانع پیشرفت شان شده است، بر ضرورت تغییر ساختار خودروسازان و رقابتی شدن ساختار خودروسازی در کشور تاکید نمود.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، گردهمایی قطعه سازان خودروی کشور با حضور عزت الله اکبری تالارپشتی (رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی)، سید مصطفی میرسلیم (عضو تشخیص مصلحت نظام و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس) و نمایندگان خودروسازان بزرگ و تعدادی از قطعه سازان انجام شد.
در این مراسم، فرهاد به نیا -سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو- ضمن تشریح لطمه های صنعتی و خصوصاً عمومی ناشی از خودرو های فرسوده، نسبت به ادامه روند فعلی در بحث اسقاط خودرو ها هشدار داد و اظهار داشت: هفت میلیون و ۳۰۰ هزار گواهی اسقاط در کشور وجود دارد؛ این حالیست که بیش از سه میلیون و ۱۰۸ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور درحال تردد هستند. با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۴ شاهد تردد بیش از هشت میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور خواهیم بودیم. باتوجه به این که خودرو های فرسوده سالانه قریب به ۴۵ میلیون لیتر مصرف سوخت مازاد دارند و تا حالا از محل خودرو های فرسوده فعلی ۵۳ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان وارد شده است، این زیان اقتصادی به کشور تا سال ۱۴۰۴ (هشت میلیون خودرو فرسوده) به بالای ۵۵۰ هزار میلیارد تومان خواهند رسید.
وی ضمن اشاره به ابطال بخشنامه اجرائی ماده ۸ قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ و تعطیلی بیش از۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور، در ارتباط با هزینه های جانبی تردد خودرو های فرسوده، اشاره کرد: علاوه بر افزایش بیماران ریوی، قلبی و... و مشکلات تامین دارو و درمان ناشی از بروز این بیماریها، با تردد خودرو های فرسوده تنها در استان تهران دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار خسارت برآورد شده است که سهم هر شهروند ایرانی بیش از هفت میلیون تومان خواهد بود. ضمن این که هزینه سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای پارکینگ خودرو های فرسوده برآورد شده است.
این مقام صنعتی اشاره کرد: آیا تا حالا مسئولان سیاست گذار خودرو به عواقب تصمیم گیری خود فکر کرده اند؟ شرایط فعلی سبب شده تا از تیراژ تولید بالا از سال ۱۳۹۰ تا حالا دور بمانیم. در حالی که در سال ۱۳۹۰ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تولید شد، نه فقط این میزان در سال قبل به یک میلیون دستگاه هم نرسید، بلکه به بعد افزایش زیان سنگین خودروسازان، افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان، ناتوانی قطعه سازان در به روزآوری ماشین آلات و خطوط تولید و همین طور ناتوانی خودروسازان در ارائه پلتفرم های جدید، کاهش اشتغال زایی، افزایش نارضایتی مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و... هم حاصل شد.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلان اینکه از جانب قیمت گذاری خودرو در سال قبل بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان در مقابل آن حجم از زیان انباشته خودروسازان به دست دلالان رسید که امسال نیز به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت: با آزادسازی قیمت خودرو می توان از وارد شدن رانت به جیب دلالان جلوگیری کرد.
به نیا ضمن اشاره به این که پیشنهاد انجمن سازندگان قطعات اعطای ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام ارزان برای لیزینگ و کمک به فروش خودرو در کشور است؛ تصریح کرد: از این طریق طی سه سال رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نصیب بیت المال خواهد شد. همین طور اجرای قانون خروج خودرو فرسوده از چرخه ترافیکی، ایجاد زمینه هایی برای افزایش تولید خودروسازان، صدور اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز نیز همچون راهکارهای پیشنهادی ما است.
وی در بیان ماحصل صدور اجازه واردات خودرو بدون انتقال ارز، اظهار داشت: این اقدام منجر به کاهش شدید قیمت خودرو های داخلی در بازار خواهد شد و از محل درآمد واردات، درآمد دولت افزایش شایان توجهی خواهد داشت.

ایجاد رقابت در خودروسازی ضروروی است/ "شو" های خودروسازان اجازه نمی دهد پیشرفت کنند...
در ادامه این مراسم عزت الله اکبری تالارپشتی- رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- ضمن انتقادهای شدید از عملکرد فعلی دو خودروساز بزرگ- اظهار نمود: مشکل صنعت خودروسازی به یکی از با اهمیت ترین مسائل کشور تبدیل گشته است که مدام در مجلس به آن پرداخته می شود. امروز نیز با رییس مجلس در ارتباط با حوزه خودرو جلسه ای داشته ایم و همه به دنبال این هستیم تا ببینیم برای صنعت خودرو چه باید کرد؟ خودروسازان این روزها طرح های فروش برگزار می کنند و نقدا از مشتریان پول دریافت می کنند اما نمی توانند بدهب خود به خودروسازان را پرداخت کنند!
وی اشاره کرد: خودروسازان ما اگر با مدیریت درست، حرکت کنند، باید بتوانند از وزیر صمت مطالبه گری داشته باشند. اگر خودروسازان مطالبه گر شوند، وزیر نمی تواند پاسخگو نباشد اما متاسفانه دولت با شش درصد سهام در همه امور دخالت می کند اما صدای سهامداران اصلی، قطعه سازان و خود خودروسازان در نمی آید! شما دو خودروساز با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، چگونه خودرا خودروساز می خوانید؟! نمایندگان مجلس به دنبال میز هستند یا شما؟ چرا قطعه ساز با حجم عظیمی از مطالبات از خودروسازان روبرو است؟
رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر تغییر ساختار خودروسازان داخلی و رقابتی شدن ساختار آنها، اظهار نمود: ساختارها دارای مشکل هستند؛ وگرنه چطو است که فردی در خودروسازی دولتی هیچ پیشرفتی ندارد اما بمحض ورود به یک شرکت خصوصی به خوبی می درخشد؟ مشخص کنید شما دولت هستید یا ملت؟ در حقیقت نمایش ها و "شوها"ی خودروسازان نمی گذارد که بتوانند سر بلند کرده و پیشرفت کنند. اگر خودروساز خوبی باشیم، قطعه ساز خوبی خواهیم بود و بالعکس. ضروی است که خودروسازی رقابتی شود؛ نه این که خودروسازی ها تبدیل به حیاط خلوت دولت شوند و به مهره های اصلی اجازه صحبت و اظهار نظر داده نشود. خودروسازان در وهله اول بایستی توانمندی فرزندان کشور را باور داشته باشند.

خودروسازان و قطعه سازان قرارداد تضمین خرید امضا کنند
اکبری تالارپشتی افزود: خودروسازان اگر راست می گویند، با قطعه سازانی که قبولشان دارند، همانگونه که سال قبل ایران خودرو دیزل را از خاک بلند کردیم و مجدد راه اندازی کردیم، قرارداد تضمین خرید منعقد کنند.
وی با اعلان اینکه امروزه بخش عمده ای از تصادفات جاده ای به سبب تولید خودرو های بی کیفیت است، اظهار داشت: نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات مردم هستند و از روی هوا و هوس حرفی نمی زنند. این روزها برخی پول ها در مملکت گم می شود که یکی از آنها در خودروسازی ها است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تشکیل کنسرسیوم هایی از طرف قطعه سازان، اشاره کرد: زمانیکه که پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی قطعه سازان عنوان شد، ما نیز حمایت کردیم و انجمن نیز سازندگان قطعات نیز کنسرسیوم را تشکیل و کار خودرا به درستی انجام داد اما سپس کار به آنها داده نشد و بازهم مثل همیشه موضوع و توان بخش خصوصی با انگیزه نادیده گرفته شد.




منبع:

1400/10/07
11:14:24
0.0 / 5
341
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار