داستان نزول و صعود غول صنعتی خاورمیانه؛

واگن پارس در آستانه یک رکوردزنی تاریخی

واگن پارس در آستانه یک رکوردزنی تاریخی به گزارش آچار، مرکزی شرکت واگن پارس در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و در سال ۱۳۶۳ با هدف پاسخ به نیاز داخلی در حوزه شبکه ریلی و سپس صادرات بهره برداری شد و امروز در مساحتی بالغ بر ۳۵۴ هزار متر مربع، ۱۰۰ هزار متر مربع سالن های تولید، ۱۴ هزار متر مربع فضای اداری، ۱۸ هزار متر مربع انبار و ۲۵۰۰ متر فضای ورزشی در اراک همچنان فعال است و با ۳۳ کیلومتر خطوط ریلی در داخل شرکت به راه آهن سراسری هم متصل است.


این شرکت در واقع در صنعت واگن سازی ایران و خاورمیانه بی بدیل و پیشتاز است و با در اختیار داشتن، دانش فنی و فناوری روز دنیا توان تولید انواع واگن باری، مسافری، مترو، ترن ست، لوکوموتیو و بوژی را دارد.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، واگن پارس از زمان شروع به کار سوابقی درخشانی را از خود به جای گذاشته که یکی از موارد این کارنامه قابل توجه، همکاری و تولید مشترک با شرکت هایی همچون آلستوم، بمباردیر، زیمنس و سی آر سی است، این شرکت همینطور بعنوان نخستین و تنها صادرکننده واگن تابحال موفق به صادرات دو هزار دستگاه انواع واگن باری، مسافری و بوژی به کشورهای کوبا، سودان، سوریه، بنگلادش و چین شده است.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، در طول یک دهه اخیر، استان صنعتی مرکزی، بواسطه چالش های صنایع بزرگ خود بسیار بر سر زبان ها افتاد و یکی از مهم ترین صنایع مشکل دار استان، شرکت واگن سازی پارس اراک بود که از اواسط دهه ۸۰ روند تولید آن مبتلا به اختلال جدی شد.
دهه ۷۰؛ تولید واگن های متروی تهران
در دهه ۷۰، واگن پارس یکی از تولیدکنندگان بزرگ واگن های مترو برای پایتخت بود و این روند تولید در قسمت های مختلف ادامه داشت، اما دهه ۸۰ ورق تولید در واگن پارس اراک برگشت و پرونده مشکلات این شرکت باز شد.
دهه ۸۰؛ از دست رفتن بخشی از سفارشات
برخی دخالت ها در حوزه تولید و صنعت، عاملی برای کلید خوردن مشکلات در واگن پارس بود. در اواسط دهه ۸۰، این کارخانه عظیم، بخشی از سفارشات خود در عرصه واگن سازی همچون تولید واگن های مترو را از دست داد. بعد از آن تعدادی کارخانه واگن سازی در گوشه و کنار کشور تاسیس شدند که هرچند بعضی از آنها به لحاظ اقتصادی توجیه نداشتند ولی همین مساله ضرر هنگفتی به شرکت واگن پارس زد و عملا شرکت در سراشیبی قرار گرفت.
۸۸؛ آغاز اعتراضات کارگری
۲۷ مردادماه ۱۳۸۸ همزمان با حضور سرزده وزیر راه و ترابری در کارخانه واگن پارس اراک، کارگران این شرکت دست به تجمع اعتراض آمیز نسبت به وضعیت رو به افول شرکت زدند و حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری در جمع کارگران معترض کارخانه قول داد که اقدامات لازم با سرعت بیشتری صورت گیرد تا شکوفایی به صنعت ریلی بازگردد و گفت مشکلات و مسائلی را که کارگران با آن روبرو هستند را به استحضار رئیس جمهور می رساند تا مشکلات برطرف شود.
در همین بازدید سرزده، منوچهر مقدم مدیر وقت کارخانه واگن پارس اراک اظهار داشت: ما از شروع سالجاری تابحال تنها توانسته ایم مقدار اندکی از حقوق کارگران را پرداخت نماییم و این به علت بحرانی است که کارخانه با آن روبروست. کارخانه پتانسیل تولید ۱۵۰۰ دستگاه واگن را در طول سال دارد ولی به علت عدم سفارش و حمایت کم، نتوانستیم این میزان را تولید نماییم.
او اصرار کرد که کاغذ بازی ها سبب بلاتکلیفی های بسیار برای این صنعت شده و از وزیر راه خواست که در این شرایط جلوی واردات بی رویه واگن به کشور! گرفته شود.


تعویق دوماهه در پرداخت حقوق ها
روند کاهش تولید در واگن سازی ادامه یافت و باردیگر کارگران ۱۷ مهرماه ۱۳۸۸ دست به تجمع اعتراض آمیز زدند و مدیر کارخانه واگن پارس اراک در گفت و گو با ایسنا در مورد این اعتراضات اظهار داشت: حقوق کارکنان این کارخانه بیشتر از دو ماه است که به تعویق افتاده و تجمع کارکنان واگن پارس تنها برای احقاق مطالبات صنفی است.
منوچهر مقدم اظهار داشت: کارکنان واگن پارس مدت دو ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و پیش از آن هم به صورت قسطی حقوق دریافت می کردند، البته مدیران و مسؤلان کارخانه هم همچون کارگران حقوق خویش را دریافت نکرده اند.
مقابل واردات بایستید/تولید با ۲۰ درصد ظرفیت
وی با انتقاد از واردات بی رویه واگن و محصولات وابسته به آن اظهار داشت: وزارت خانه باید در مقابل این واردات ایستادگی کند تا کارخانه واگن پارس تنها با ۲۰ درصد توان خود فعالیت نکند.
محمدرضا هاشمی یکی از اعضای شورای اسلامی کار شرکت واگن پارس هم دراین زمینه به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: دولت باید در مقابل واردات بی رویه و البته ورود واگن های دست دوم بایستد تا مشکلات تولید کنندگان داخلی از بین برود. از مسؤلان می خواهیم که نسبت به تشکیل جلسه ای اقدام نمایند تا در جریان مشکلات کارگران این واحد صنعتی قرار بگیرند.
به گفته وی، آنزمان این غول صنعتی تنها با ۲۵ درصد توان خود فعالیت می کرد.
دهه ۹۰؛ سقوط آزاد
روند کج دار و مریز حیات واگن پارس تا اوایل دهه ۹۰ ادامه یافت، هر چند که مشکلات سبب نشد واگن پارس و کارگرانش دست از کوشش برای زنده ماندن صنعت شان بکشند و در سال ۹۰ ایران بواسطه واگن پارس به جمع تولیدکنندگان بوژی واگن پیوست و بخشی از نیاز کشور به واردات را رفع کرد، حتی ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۰ مدیرعامل دومین شرکت بزرگ خصوصی واگن سازی کره جنوبی در بازدید از واگن پارس اظهار داشت: شرکت واگن پارس اراک شرکت بزرگی است که خوب طراحی و سازماندهی شده و محصولات این شرکت کیفیت بالایی دارند، البته واگن پارس برای افزایش تولید خود احتیاج به به روزرسانی دارد و شرکت ما برای همکاری برنامه های خوبی دارد که در سبک سازی وزنی محصولات، افزایش سرعت، سرعت واگن ها در انتقال محصول و راحتی واگن های مسافرتی می توانیم با واگن پارس همکاری خوبی داشته باشیم.
وی اظهار داشت: یکی از نقاط قوت شرکت واگن پارس اراک در اینست که تمام مراحل ساخت واگن را خودش انجام می دهد و نیازی به دیگر کشورها ندارد، البته واگن پارس باید با بهره گیری از فناوری روز دنیا قیمت محصولات را پایین بیاورد.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، واگن پارس با همه مشکلات هنوز سر پا بود، اما ظاهرا قدرت مشکلات به قدری زیاد بود که تاب و توان را از تن خسته و رنجورش ربوده بود و همین شرایط سبب شد که از سال ۱۳۹۱، به گل نشستن این شرکت آغاز شود.
۱۳۹۱؛ ورود واگن های چینی؛ چالشی برای واگن پارس
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ۳۰ دیماه ۱۳۹۱، در دومین همایش چالش ها و فرصت های صنعت ریلی استان مرکزی با اشاره به مشکلات و شرایط ویژه اقتصادی موجود اشاره کرد: در گذشته بیشتر از ۱۳۰ شرکت با بیشتر از ۱۲ هزار فرصت شغلی در زمینه صنایع ریلی در استان مرکزی وجود داشت، اما امروز چنین نیست، یکی از اشکالات این صنایع اینست که نتوانسته اند تقاضای متقاضیان خویش را به خوبی تأمین کنند.
وی اشاره کرد: ورود واگن های چینی به داخل کشور سبب ایجاد بعضی از چالش ها شده است.
صحبت های آصفری نشان داد که واگن پارس حال و اوضاع خوبی ندارد و مدیرعامل شرکت هم ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۲ به این امر اذعان کرد و به ایسنا اظهار داشت: شرکت واگن پارس اراک جزو معدود شرکت هایی در کشور است که توانایی ساخت تمام قطعات ریلی را دارد، این شرکت امکانات سخت افزاری بسیار بالایی دارد که می تواند تمام نیازهای خویش را تأمین کند حتی در تولید اکسیژن و دی اکسید کربن خودکفاست و به شرکتهای دیگر نیازی ندارد، اما هم اکنون تنها با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می نماییم.
۱۳۹۲؛ غیر فعال بودن ۷۰ درصد ظرفیت واگن پارس/ادامه اعتراضات کارگری
در سال ۱۳۹۲ واگن پارس تنها با ۳۰ درصد ظرفیتش فعالیت می کرد در صورتیکه به قول محمدرضا مختاری مدیرعاملش، توانایی ساخت هزار دستگاه واگن باری، ۱۵۰ دستگاه واگن مسافربری و ۵۰ دستگاه لکوموتیو در سال را داشت، اما به علت نبود سفارش و وضعیت بد مالی بهره برداران، ۷۰ درصد ظرفیتش استفاده نمی شد.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، تا سال ۱۳۹۲، تنها سه شرکت واگن سازی در کشور وجود داشت که یکی از بزرگترین و مهم ترین آنها واگن پارس اراک بود که در عمر حدود ۳۰ ساله خود موفق به تولید و تحویل ۱۴ هزار انواع بوژی شده بود، اما این شرکت باوجود عملکرد خوبش، در مقابل مشکلات قدرتی نداشت، همین شد که کارگران به ستوه آمدند و از ۱۵ مهر ۱۳۹۲ دست به اعتراض زدند و حتی ۲۰ مهرماه که رحمانی فضلی وزیر کشور به اراک سفر کرده بود اعتراضات خویش را ادامه دادند تا صدای آنها به گوش مسؤلان ارشد کشور برسد.
۱۳۹۳؛ کارگران درگیر معوقات/واردات واگن برابر با بیکاری
در سال ۱۳۹۳ هم روزگار سر سازش با واگن پارسی ها نداشت و کارگران باردیگر ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۳ دست به اعتصاب زدند.
آنها عدم مدیریت صحیح و نامنظم بودن پرداخت حقوق را همچون دلایلی عنوان کردند که مجبور به اعتصاب شان کرده بود. آنها در شهریور ۹۳ یک سوم حقوق تیر ماه و ۱۰۰ درصد حقوق مردادماه را دریافت نکرده بودند. آنزمان دریافتی آنها بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و دریافت ۳۰ درصد این حقوق عملا گذران زندگی را آنهم در شرایط سخت اقتصادی کشور برایشان ناممکن کرده بود.
آنها معتقد بودند که وزارت صنعت با آزاد کردن واردات واگن آنهم واگن های دست دوم، به شکلی تولید واگن در کشور را کم کرده و در نهایت باعث بیکاری و عدم بکارگیری تمامی ظرفیت تولید شده است.
کارکنان واگن پارس همینطور یکی از اشکالات این کارخانه را تغییر مدیرعامل در بازه زمانی کوتاه می دانستند و می گفتند مشکل دیگر اینست که به دلیل بدقولی شرکت به بانکها و مؤسسات مالی، امکان دریافت تسهیلات را هم از دست داده اند و از امکانات رفاهی هم برخوردار نیستند.
۱۳۹۴؛ می خواهند واگن پارس را زمین بزنند/کمترین میزان تولید در تاریخ شرکت رقم خورد
غیر فعال بودن بخش عمده ای از ظرفیت کارخانه واگن پارس همچنان ادامه داشت و کارگران به وضعیت معترض بودند و متاسفانه همچنان از خروج غول واگن سازی ایران از گرداب مشکلات خبری نبود.
اعتراضات کارگری ادامه داشت و سوم اسفندماه ۱۳۹۴، یکی از کارگران شرکت در یکی از این تجمعات اعتراضی اظهار داشت: اعتراض کارگران به واردات واگن است. باوجود این که ماه هاست با مشکل تعویق در پرداخت حقوق مواجهیم، اما مشکل مهمتر شرکت را نبود سفارش و واردات واگن و احتمال زمین خوردن شرکت می دانیم. ما از این کارخانه کار می خواهیم، دو سال است که کار در این کارخانه خوابیده است.
کارگران عقیده داشتند که کسانی می خواهند این کارخانه را زمین بزنند و کارگران را بازیچه قرار داده اند. آنها می گفتند که دو سالی است که به این کارخانه یک پیچ هم وارد نشده و هیچ قراردادی با این شرکت بسته نمی شود.
دکتر حسین بختیاری فرماندار وقت اراک، آنزمان در مورد ادامه دار بودن تجمعات کارگری واگن پارس به ایسنا اظهار داشته بود: کارگران شرکت واگن پارس حدود پنج ماه از مسئولین کارخانه واگن پارس حقوق طلب دارند، بر این اساس در کمیسیون کارگری مبحث را مطرح و بحث کرده ایم، با مدیرعامل شرکت واگن پارس تماس گرفته ایم، مدیرعامل این شرکت گفته درحال پیگیری این مساله است و تا پیش از پایان سال، حقوق چهار ماهه معوق و عیدی آنها را پرداخت می کند.
۱۳۹۵؛ لغو دستوری قرارداد کوبا و افزایش مشکلات واگن پارس/اموال شرکت در آستانه توقیف
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، واگن پارس، سال ۱۳۹۴ را تنها با تولید ۵۲ دستگاه انواع واگن که از لحاظ کم بودن تعداد تولید، در سابقه کاری این شرکت بی سابقه بود به پایان رساند، اما عمق مشکلات واگن پارس به حدی بود که سال ۹۵ را هم با چالش شروع کرد. اعتراضات کارگری سبب شده بود که صدای این شرکت به گوش مسؤلان برسد و ۱۱ خردادماه ۱۳۹۵، محمود زمانی قمی استاندار وقت مرکزی در دهمین ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی که در شرکت واگن پارس اراک برگزار شد، بعد از بررسی مشکلات این واحد تولیدکننده خودرو های ریلی در خاورمیانه اظهار داشت: کارگروه صنایع بزرگ کشور باید موظف شود مسائل مبتلابه واگن پارس را در دستور کار قرار دهد، میزان بدهی دولت به شرکت واگن پارس ناشی از قرارداد کوبا، توسط سازمان مدیریت باید قطعی شود و نظر قاطع ستاد اقتصاد مقاومتی استان و مدیریت استان، بر تهاتر این بدهی است.
زمانی قمی بیان کرد: طی نامه ای جداگانه درخواست شود که دولت وزارت کشور و وزیر راه و شهرسازی را موظف کند سهم واگن پارس از خرید دو هزار واگن مترو با فاینانس چین و پنج هزار دستگاه واگن باری با فاینانس کشور روسیه را مشخص کنند، چون که عمده بدهی این شرکت به بانکها ناشی از فشارهای دستگاه های خدمات رسان و نداشتن بازار است. میزان ۳.۷ دهم از بدهی مالیاتی این شرکت از وزارت خانه دریافت و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شده است، همینطور پیش از نوروز ۹۵ با فشارهایی که به دولت وارد کردیم ۱۰ میلیارد تومان از خسارتی که واگن پارس در اثر لغو دستوری قراردادش با کوبا تحمل کرده بود به حساب این شرکت واریز شد.
وی با تأکید بر آغاز مشکلات واگن پارس بدنبال لغو قرارداد کوبا اظهار داشت: این شرکت ۱۰۶ میلیارد تومان به بانک بدهکار است که ناشی از ۶۶ میلیارد خسارت وارده بواسطه لغو این قرارداد است.
خسارت ۶۰ میلیاردی قرارداد کوبا برای واگن پارس
محمدرضا مختاری مدیرعامل شرکت هم اظهار داشت: عمده مشکل شرکت واگن پارس به دو بخش اصلی تقسیم می شود یک بخش شامل بدهی های سنواتی این شرکت به ارگان ها، نهادها و بانک هاست که به ۱۰ سال قبل تا امروز برمی گردد و بواسطه فسخ قرارداد با کشور کوبا به وجود آمد که خسارتی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان به این شرکت وارد شد، همینطور به علت مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش، توان مالی مشتریان بسیار پایین است. در گذشته شرکتهای بهره بردار از تسهیلات استفاده کردند، اما این تسهیلات قطع شده است و عدم عرضه این تسهیلات سبب شده که شرکتهای بهره بردار توانایی انعقاد قرارداد با ما را نداشته باشند.


وی خواهان مساعدت جهت رفع بازداشت نامه های حساب های بانکی و حساب مطالبات پروژه ها از کارفرمایان، بخشش جرائم بانکی و غیر بانکی و عرضه دوره تنفس بلندمدت در پرداخت بدهی شرکت و پرهیز از صدور توقیف نامه های جدید، رایزنی با وزارت کشور جهت اختصاص تأمین ناوگان مترو یکی از استان ها به شرکت واگن پارس، حمایت و مساعدت دولت مشابه کمک های انجام شده به صنایع خودروسازی و عرضه تسهیلات به شرکتهای بهره بردار جهت خرید واگن از شرکت واگن پارس شد.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، با وجود جلسات مختلف و پیگیری های مختلف، واگن پارس به یک بیماری صعب العلاج گرفتار شده بود و همین بیماری سبب شد که حدود دو هفته بعد از جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در شرکت، کامیون ها برای توقیف اموال واگن پارس، مقابل شرکت صف بکشند.
توقیف اموال برای بدهی ۴۷۰ میلیون تومانی
۲۹ خردادماه ۹۵ صف کامیون هایی که برای اجرای حکم قضایی صادر شده توسط قاضی مجتمع شهید بهشتی تهران در مقابل این شرکت تشکیل شده بود، تصویر تلخی را در ذهن واگن پارسی ها و مردم اراک حک کرد.
آنروز حسین عظیم علمی مدیرعامل شرکت تهران پویای دانا که برای اجرای این حکم به این شرکت مراجعه نموده بود، در گفتگو با ایسنا در مورد این حکم و توقیف اموال شرکت واگن پارس اراک اظهار داشت: این شرکت حدود ۶ سال طرف قرارداد واگن پارس بوده و به صورت مستمر از طلب کاران آن است، یک سال است که حکم توقیف اموال شرکت از جانب قاضی صادر شده، اما به علت طفره رفتن مجموعه مدیریتی شرکت و همینطور برهم زدن فضای شرکت از راه تحریک کارگران، این امر به تعویق افتاد تا این که امروز با حضور نماینده دادستان جهت توقیف اموال در شرکت حاضر شدیم.
او برای توقیف اموال این شرکت جهت نقد کردن طلب ۴۷۰ میلیونی اش از واگن پارس با حکم قضایی سروقت واگن پارس آمده بود، اما خوشبختانه با ورود مسؤلان استان این حکم اجرا نشد.


متاسفانه روزگار سخت واگن پارس عامل توقف واردات واگن نشد و ۲۱ شهریور همان سال، مهدی مقدسی، نماینده وقت اراک در مجلس شورای اسلامی، به سبب صدور مجوز واردات ۶۰۰ دستگاه واگن از روسیه، وزیر راه و شهرسازی را مورد خطاب و سوال قرار داد، ولی گویا مسؤلان وقت کشور آنچنان که باید به مشکلات و زخم های کاری وارد شده بر پیکره واگن پارس اعتقاد نداشتند چونکه بازدید دوم آبان دکتر روحانی رئیس جمهوری وقت هم مرهمی برای دردهای واگن پارس نشد.
۱۳۹۷؛ عقد قرارداد ۶ هزار دستگاهی/رشته هایی که پنبه شد
در اواسط دهه ۹۰، جانی در تن واگن پارس نمانده بود و تنها تلاش می کرد که نامش را همچنان در میان واگن سازان کشور حفظ کند. در اردیبهشت ۹۷، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از واگن پارس اعلام نمود که حدود ۶ هزار دستگاه برای واگن پارس قرارداد منعقد شده که تأمین مالی آن از راه روس ها صورت خواهد گرفت، همینطور ۳۱۰ دستگاه واگن باری و ۵۰ دستگاه واگن مسافری طی سال ۹۶ توسط این شرکت تولید و تحویل شده و برای سال ۹۷ هم تولید ۶۰۰ دستگاه واگن باری و ۵۰ دستگاه واگن مسافری هدفگذاری شده است، اما درست در همین شرایط که شرکت تلاش می کرد باردیگر روی پای خود بایستد، مشکلات اقتصادی و ارزی کشور دو چندان شد و عملا بار دیگر واگن پارس را زمین گیر کرد، بطوریکه مختاری مدیرعامل شرکت، ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ اعلام نمود که در اواخر سال ۹۶ توافق نامه تولید هزار دستگاه انواع واگن به امضا رسید و قرارداد تولید ۷۰۰ دستگاه نهایی شد، اما از شروع سال ۹۷ با افزایش نرخ ارز، در واقع هرچه در سال ۹۶ رشته بودند پنبه شده است.
افزایش قیمتها واگن را ۱۰۰ درصد گران کرد/واگن پارس درگیر بدهی ۷۱ میلیاردی
مختاری بیان کرد: افزایش نرخ ارز و محدودیت های ناشی از مشکلات گذشته سبب بروز چالش های جدی در انتقال ارز و خرید شده است و باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات، افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت واگن رقم خورده که مورد قبول شرکتهای خریدار واگن نیست و این شرایط بحران هایی را پیش روی شرکت قرار می دهد.
وی با اعلان اینکه در سال ۹۵ نخستین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در شرکت واگن پارس برگزار و تصمیمات بسیاری خوبی اتخاذ شد، اما تا به امروز کمتر از ۱۰ درصد این تصمیمات اجرایی شده است، اظهار داشت: واگن پارس هم اکنون ۷۱ میلیارد تومان بدهی بیمه ای دارد و تنها می تواند ۷ درصد حق بیمه را پرداخت کند و حتی به اندازه یک ریال بیشتر هم توان پرداخت ندارد چونکه خرج و دخل مان یکسان نیست، علاوه بر آن طبق تصمیمات دریافت شده قرار بود بازداشت نامه برای شرکت صادر نشود ولی امروز حساب های شرکت در بانک صادرات مسدود شده است. مساله مهم اینست که مشتریان ما زودتر از ما متوجه انسداد حساب ها می شوند و همین مبحث سبب عدم همکاری مشتریان با شرکت می شود.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا؛ با همه چالش های اقتصادی و ارزی، واگن پارس توانست سال ۹۷ را با تولید ۳۰۸ دستگاه انواع واگن که البته حدود ۶۰ دستگاه نسبت به سال ۹۶ کمتر بود، سپری کند، اما بطور قطع تولید ۳۰۰ دستگاه واگن برای شرکتی که سالانه توان تولید بیشتر از هزار دستگاه را دارد عددی پایین و نشانگر وجود مشکلاتی است که هنوز دست از سر واگن پارس بر نداشته بودند.
۱۳۹۸؛ واگن پارس، گرفتار تحریم های داخلی/استارت واگذاری شرکت به مشتریان اهل زده شد
در سال ۹۸ وضعیت مالکیت واگن پارس همچنان مشکل داشت و همین مساله بزرگترین معضلات را برای این صنعت به همراه داشت.
۶ مرداد ۹۸، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکری به وزیر صنعت و وزیر اقتصاد اظهار داشت: در تعیین تکلیف وضعیت مالکیت و مدیریت شرکتهای آذرآب، هپکو و واگن پارس که بعنوان سرمایه های ملی در شرایط نامساعدی قرار دارند تسریع شود، اخباری به ما رسیده است که برخی افراد ذی نفوذ برای تصرف مالکیت این ها تلاش می کنند، اگر تصمیمات لازم گرفته نشود ما مجبور می شویم واقعیات را به مردم اعلام نماییم.
جلسات پیاپی و پیگیری ها و مطالبه گری مسؤلان شرکت و کارگران همچنان ادامه داشت تا این که در ۲۰ تیرماه ۱۳۹۸، آیت الله رییسی؛ رئیس وقت قوه قضاییه طی سفر خود به استان مرکزی، از واگن پارس بازدید کرد و برای پیگیری معضلات صنایع مشکل دار استان همچون واگن پارس قول مساعد داد و مبحث واگذاری صنایع مشکل دار استان به شرکتهای بزرگ و دارای اهلیت عنوان شد که واگن پارس هم در این فهرست قرار گرفت.
۱۵ مردادماه مدیرعامل شرکت در نشست خبری بیان کرد: امروز با گذشت ۴ ماه و ۱۵ روز از سال ۹۸ هنوز امکان تأمین مواد خام که تولید داخل است وجود ندارد. خرید از خارج کشور انجام شده اما مشکلاتی در راه خرید داخل وجود دارد.
مختاری با اعلان اینکه خطوط تولید امروز در انتظار تأمین مواد خام هستند، اظهار داشت: در بعضی موارد حتی بعد از واریز هزینه برای خرید مواد اولیه به شرکتهای داخلی، آنها حتی چند ماه نسبت به تأمین مواد اولیه تاخیر داشته و نسبت به عمل به قرارداد های خود تعهدی ندارند در صورتیکه واگن پارس درمورد تأمین مواد اولیه ای که از خارج تأمین می شود، مشکلی ندارد.
مپنا، واگن پارس را پذیرفت
در این شرایط تلاش ها برای واگذاری واگن پارس اراک به مالک دارای اهلیت ادامه داشت تا این که ۱۲ شهریورماه ۹۸، سید علی آقازاده استاندار مرکزی رسما اعلام نمود که بر مبنای تصمیم گیری های انجام شده شرکت واگن پارس اراک به صورت قطعی به شرکت مپنا واگذار می شود و حتی موافقت اولیه مپنا هم دریافت شده است.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، همین یک جمله استاندار مرکزی، کافی بود که جان باردیگر ای در روح زخمی واگن پارس دمیده شود و انگیزه کارگران برای تولید افزوده شد و با قدرت به کار ادامه دادند.
۱۶ آذرماه ۹۸ سعید شیرکوند معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور هم بعد از بازدید از واگن پارس، آذراب و هپکو، بیان کرد: شرکتهای واگن پارس، هپکو و آذرآب حدود سه سالی است که با مشکلاتی درگیر هستد که بخشی اداری و در ارتباط با مسائل بانکی، امور مالیاتی و تأمین اجتماعی است و در هر سه شرکت هم جابجایی مدیریت و مالک انجام شده و این موارد هم ابهاماتی به وجود آورده و در نتیجه این شرکت ها نتوانسته اند در تراز واقعی خود قرار بگیرند، در دو سه سال قبل مسؤلان کشوری برای حل مشکلات به استان سفر کردند اما هنوز حل مشکلات، نهایی نشده بنا بر این مقرر شد معاون اول رئیس جمهور جلسه ای را با حضور مسؤلان استانی و ملی تشکیل دهد تا مشکلات امروز این شرکت ها و سایر شرکت ها در حوزه نظام بانکی، تأمین اجتماعی و امور مالیاتی برطرف شود.
اتفاقات و تلاش هایی که در سال ۹۸ به انجام رسید سبب شد که شرکت بعد از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات در نهایت تولید خویش را به ۵۲۲ دستگاه برساند و پرونده سال ۹۸ را با به ثمر نشستن زحمات به پایان برساند.


۱۳۹۹؛ مپنا، پایان دهنده بدهی های واگن پارس/دولت وارد نشود، مشکلات ادامه می یابد
سال ۱۳۹۹، قدری شرایط برای واگن پارس بهبود یافت و اخبار خوبی در راه بود.
۲۳ مهرماه، مدیرعامل شرکت اعلام نمود که با همکاری مسؤلان استان، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک ها، تولیدات واگن پارس به ۵۰۰ دستگاه واگن در سال رسیده است، اما همچنان موانعی بر سر راه صنعت ریلی کشور وجود دارد که رفع آنها نیازمند حمایت است. مسلما با آمدن مپنا و تزریق ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی، مشکلات این شرکت با بیمه و تأمین اجتماعی، بانکها و محدودیت های به وجود آمده به علت بدهی سنواتی حل می شود، اما همچنان نمی توانیم مواد اولیه بخریم، سهمیه اختصاص یافته به اندازه نیاز شرکت نیست و اگر مواد خام داده نشود باید به بازار آزاد مراجعه نموده و بعد از ثبت نام باید سه تا چهار ماه بعد مواد اولیه خویش را تحویل بگیریم. در صنعت ریلی اگر دولت به صورت جدی وارد نشود که در این سالهای اخیر وارد نشده است، مشکلات واگن پارس ادامه می یابد.
مختاری اضافه کرد: اگر امروز واگن پارس درگیر مشکل است بدین سبب است که حمایت نشده است. این شرکت توان تولید انواع واگن را دارد، اما به سادگی انواع واگن نو و کارکرده وارد کشور شد و اگر در دو سال گذشته هم واگنی وارد نشده است به علت محدودیت های تحریم بوده و در غیر این صورت به جرات بیان می کنم که حتما واگن وارد می شد.
رونمایی محصول جدید
واگن پارس، که بعد از افت و خیزهای بسیار، بالاخره خویش را بر روی ریل تولید قرار داده بود، در ۴ آذرماه ۹۹، اولین لوکوموتیو پارس ۳۳ بعنوان جدید ترین محصول خویش را رونمایی نمود و رسما روح در کالبد واگن پارس دمیده شد.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، بعد از بیشتر از یک دهه فراز و نشیب بسیار، بالاخره نقطه عطف و بزنگاه واگن پارس فرا رسید، مپنا به میدان آمد و ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ با بیان رسمی گروه صنعتی مپنا در سامانه، مالکیت ۱۰۰ درصدی شرکت واگن پارس اراک به این مجموعه واگذار شد.
۱۴۰۰؛ واگن پارس جان می گیرد/رکورد ۳۳ ساله شکست
پس از این واگذاری، انتظارها بر این بود که واگن پارس، به تولید باز گردد و این انتظار، دقیق، درست و بجا بود و میتوان از میزان تولیدات شرکت در سال ۱۴۰۰ این تغییر را مشاهده کرد.
واگن پارس اراک، سال ۱۴۰۰ را رسما با عنوان "واگن پارس مپنا" شروع کرد و در نخستین اقدام، در پنجم خردادماه مرتضی ملانژاد با سوابقی چون معاون فنی و مدیر کل واگن های راه آهن جمهوری اسلامی ایران، قائم مقام معاونت امور ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیر عامل شرکت راه اندازی و توسعه ریلی مپنا، عضو هیئت مدیره شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا و مشاور مدیر عامل گروه مپنا در امور ریلی، سکان مدیریت واگن پارس را به دست گرفت تا واگن پارس عملا با تعریف برنامه های جدید در مدار درست تولید قرار گیرد.
قطعا قرار گرفتن نام واگن پارس در کنار مپنا، قدری مسیر پیشرفت و عبور از مشکلات را تسهیل می کند، اما باتوجه به ریشه دار بودن مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و البته چالش های اقتصادی کشور، هنوز راه برای اوج گیری واگن پارس بسیار بود بطوریکه در مسافرت اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به استان مرکزی در ششم آذرماه ۱۴۰۰ مساله واردات واگن که سبب صدمه به روند تولید کارخانه واگن پارس اراک می شود مورد تاکید قرار گرفت.
با وجود همه چالش ها، اما با انگیزه بالای کارگران واگن پارس، پرونده عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۰، با تولید ۷۲۵ دستگاه انواع واگن بسته شد که این میزان تولید از سال ۱۳۸۲ تا پایان ۱۴۰۰ بی سابقه بوده است و این اتفاق گواهی بر رونق تولید در واگن پارس دارد.
۱۲ اسفند ۱۴۰۱، قاسمی وزیر وقت راه در بازدید از واگن پارس وعده تکمیل ظرفیت این صنعت را داد و اظهار داشت: در زمینه واگن کاملا خودکفا هستیم و کسی اجازه واردات ندارد. در زمینه لوکوموتیو هم کشور به بالای هزار دستگاه نیاز دارد و طبیعتا در این زمان که به این تعداد دستگاه احتیاج داریم، این تعداد قابل تأمین نیست، امروز حدود ۳۱۴ هزار ریل وجود دارد ولی تنها ۵۰۰ لوکوموتیو موجود است ازاین رو کمبود وجود دارد و باید تامین گردد، ظرفیت واگن پارس برای ساخت لوکوموتیو برای ۴ سال آینده تکمیل خواهد شد.


۱۴۰۱؛ تولید ۸۰۰ دستگاه در ۱۰ ماه/واگن پارس در آستانه جشن هزار دستگاهی
به گزارش آچار به نقل از ایسنا؛ واگن پارس سال ۱۴۰۱ را با قدرت و هدفگذاری مشخص شروع کرد و سوم خرداد هم آیین رونمایی و تحویل ۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی انجام شد و ملانژاد مدیرعامل واگن پارس در این مراسم بیان کرد: کشور هم اکنون به بالای ۱۵۰۰ تا دو هزار دستگاه واگن مترو نیاز دارد، اما در طول پنج سال گذشته هیچ سفارشی برای تولید واگن مترو به واگن سازی های کشور داده نشده است، با تلاش مجموعه مدیریتی و پرسنل شرکت، امروز از ظرفیت تولید ۱۰۰ دستگاه در ماه فراتر رفته ایم و ماهانه ۱۰۵ دستگاه واگن تولید می نماییم. هدفگذاری شده است که ماهانه به تولید ۱۲۰ دستگاه دست یابیم که بطور قطع این امر امسال محقق می شود.
وی اشاره کرد: قیمت تولیدات شرکت به مراتب از محصولات تولیدی در جهان ارزانتر است، امروز قیمت واگن باری، مسافری شرکت واگن پارس اراک از واگن های چینی ارزانتر است و حتی لوکوموتیو تولیدی شرکت قادر به رقابت با نمونه های خارجی است، هر یک واگن تولیدی در کشور نسبت به واردات، بالغ بر ۷۵ هزار یورو و یک واگن مسافری هم حدود ۶۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد، واردات لوکوموتیو به صورت کامل از برنامه دولت خارج شده است که این امر حاصل پیگیری تیم مدیریتی شرکت و استان است و بطور قطع باید از ظرفیت واگن پارس در این حوزه بهره برد.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، روند تولید در واگن پارس قدرت گرفته است، بطوریکه بعد از نخستین رونمایی از تحویل محصولات خود در انتها فصل بهار، در انتها فصل تابستان هم رونمایی و تحویل دیگری داشت و ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری، باربری و لوکوموتیو تولید شده در واگن پارس مپنا اراک تحویل ناوگان ریلی کشور شد.
واگن پارس به دوره بالندگی برگشت/ اراده جدی دولت بر پشتیبانی از ظرفیت های اینچنینی است
فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی ۷ شهریور همزمان با هفته دولت در حاشیه آئین تحویل این واگن ها، با تأکید بر این که برخی از واگن ها همین امروز برای تحویل بار اعزام می شوند، اظهار داشت: گروه صنعتی مپنا و واگن سازی پارس از افتخارات صنایع ریلی و صنایع سنگین کشور هستند. واگن پارس با درایت مجموعه مدیریت و تلاشهای انجام شده به دوره شکوفایی خود بازگشته است.


وی اضافه کرد: این شرکت در گذشته ای نه چندان دور با مشکلات عدیده ای درگیر بود، اما امروز به دوره بالندگی خود برگشته و با ظرفیت بالایی محصولات خویش را تحویل می دهد. اراده جدی دولت بر پشتیبانی از ظرفیت های اینچنینی است، البته کمابیش ظرفیت های استفاده نشده در مجموعه شرکت وجود دارد و شرکت آماده ارائه خدمت با ظرفیت های بالاتر است.
مخلص الائمه با تأکید بر این که برپایه سیاست راهبردی کشور و دستور ریاست جمهوری و مقام معظم رهبری، اجازه واردات واگن و محصولاتی که در این مجموعه تولید می شود، را نمی دهیم، افزود: از تمامی مصرف کنندگان عمده تولیدات واگن پارس دعوت می شود که ظرفیت ها را از نزدیک ببینند.
واردات واگن، مغایر با قانون است
۱۶ شهریورماه سال جاری هم دکتر خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از شرکت واگن پارس مپنا در اراک، اظهار داشت: خوشبختانه این شرکت فعال است و ساخت واگن و لوکوموتیو را دنبال می کند و آماده تأمین نیاز کشور است. یکی از اشکالات شرکت واگن پارس اینست که مسؤلان وزارت راه و شهرسازی باید از قبل نیازهای خویش را به این شرکت که ظرفیت تولید لوکوموتیو را دارد سفارش دهند، اما متاسفانه بموقع سفارش نمی دهند و تقاضای واردات لوکوموتیو را به دولت می دهند در صورتیکه اگر بموقع ثبت سفارش کنند، واگن پارس توان و ظرفیت تولید لوکوموتیو را دارد، همینطور شرکت در حوزه تولید واگن هم بسیار توانمند است، اما گاها شاهد واردات واگن هستیم که این امر مغایر با قانون است چونکه قانون پشتیبانی از تولید اجازه نمی دهد کالایی که توان ساخت آن در کشور وجود دارد، وارد شود. سازمان حتما به مبحث ورود می کند و اگر مغایر با قانون عمل شده باشد متخلفان به مراجع ذیصلاح معرفی می گردند.
خدائیان اضافه کرد: شرکت واگن پارس، به مپنا واگذار شده است، اما هنوز سند مالکیت سهام آن واگذار نشده و این امر در دریافت تسهیلات مشکل به وجود آورده است. باید با کمک وزارت دفاع و استانداری مرکزی نسبت به انتقال اسناد مالکیت سهام به این شرکت اقدام گردد تا واگن پارس تولیدات خویش را گسترش دهد. پیگیر انتقال مالکیت سهام واگن پارس خواهیم بود.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا، واگن پارس امروز کاملا قد علم کرده است، دوران هبوط و اضمحلال تمام شده و می تواند به مانند دهه ۷۰ بار دیگر عرصه واگن سازی کشور و خاور میانه را به دست گیرد و توانمندی خویش را به رخ صنعتگران حوزه واگن سازی بکشاند.
رکورد تولید در تاریخ واگن پارس را می شکنیم
مرتضی ملانژاد مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه از اوایل سال قبل که عملا کار را در شرکت آغاز کردم، موفق به تولید ۷۲۵ دستگاه انواع واگن در شرکت شدیم، اظهار داشت: این تعداد محصول در سوابق تولید واگن پارس بی بدیل بود و سال جاری هم تولید هزار دستگاه هدفگذاری شده است.


وی با تأکید بر این که تا امروز بالغ بر ۷۷۰ دستگاه انواع واگن در شرکت تولید شده است و امید داریم طی دو ماه باقیمانده تا آخر سال بتوانیم هدفگذاری انجام شده را محقق نماییم، اضافه کرد: متاسفانه در تابستان سال جاری با مشکل کمبود برق مواجه شدیم که ناچار به جابجایی ساعات کار کارخانه و حتی در مواردی تعطیلی شدیم و این امر سبب شد قدری از سرعت کار گرفته شود و در زمستان هم علاوه بر کمبود برق، با کمبود گاز هم روبرو شده ایم و این اتفاق سبب شده است که تعداد تولیدات قدری نسبت به برنامه عقب باشد.
جشن تولید هزار دستگاه در راه است
ملانژاد اشاره کرد: امیدواریم که در نیمه شعبان ۱۴۰۱، برای نخستین بار در تاریخ کارخانه واگن پارس، جشن تولید هزار دستگاه انواع واگن اجرا شود.
خط لوکوموتیو را با سرمایه داخلی فعال نگه داشته ایم
وی با اعلان اینکه واگن پارس هم اکنون تولید ۵ نوع واگن باری، یک نوع واگن مسافری(تولید واگن های ۵ ستاره برای نخستین بار)، یک نوع واگن مترو و یک نوع لوکوموتیو در جریان است، اضافه کرد: کارخانه امروز تولیدکننده ۸ محصول است و حتی در مبحث تولید لوکوموتیو، با وجود همه کم لطفی ها و عدم دریافت سفارش قابل توجه، با سرمایه گذاری کارخانه، خط تولید لوکوموتیو فعال نگهداشته شده است و اجازه توقف آنرا نداده ایم چونکه اگر خط متوقف شود، باید تعدیل نیرو داشته باشیم که به هیچ عنوان این اتفاق مورد پذیرش و خوشایند نیست.


مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اظهار داشت: در بحث مترو، با شهرداری تهران تفاهماتی انجام شده است و امیدواریم بزودی به نتایج مثبت برسد، اما باقی خطوط تولید واگن باری و مسافری کاملا فعالند.
فضا ابری است/نمی توان فعلاً برای آینده برنامه ریزی کرد
وی در مورد برنامه ریزی سال آتی در واگن پارس بیان کرد: کارخانه مجری قراردادهاست و شرکت باید برپایه سفارش ها برنامه ریزی کند، به علت اتفاقات رخ داده امسال بخصوص در نیمه دوم سال، فعلاً نمی توانیم دورنمای واضحی داشته باشیم و برپایه آن هدفگذاری نماییم. در ۶ ماهه دوم سال جاری، نظام بانکی به غیر از بانک صادرات، حدودا تسهیلات و روش های کمک به کارخانجات و مشتریان خویش را متوقف کرد و هیچ بانکی تسهیلات نداد و این امر بر تقاضای مشتریان تأثیر گذاشته است و فضا قدری ابری است در نتیجه نمی توان با قدرت و اطمینان اظهار داشت که همه خطوط تولید تا آخر سال فعال خواهند ماند، اما امید است که تا آخر سال جاری و اوایل سال آتی بتوانیم قراردادها را منعقد نماییم تا برپایه آن هدفگذاری سال آینده شکل گیرد.
ملانژاد با تأکید بر این که واگن پارس این ظرفیت را دارد که سالانه هزار تا ۱۲۰۰ دستگاه انواع واگن را تولید نماید، اضافه کرد: برای جذب مشتری و عقد قرارداد، تلاش شده است که روش های فروش متنوعی را عرضه نماییم و روش های پرداختی مختلفی در نظر گرفته می شود تا رغبت به خرید و عقد قرارداد سفارش شکل گیرد، در این شرایط انتظار می رود که نظام بانکی درست عمل کنند چونکه وظیفه تأمین منابع را برعهده دارد.
چتر حمایتی مپنا و انگیزه کارگران؛ عامل رونق تولید در واگن پارس
وی با اشاره به کمک های گروه صنعتی مپنا به واگن پارس، اشاره کرد: حقیقت اینست که پرسنل، کارکنان و کارگران واگن پارس کمر همت را محکم بسته اند تا تولید رونق گیرد، مپنا چتر حمایتی خویش را گستراند تا به واگن پارس جرات برای انجام کارهای جدید بدهد، مجموعه شرکت، توانمندی هایی که تا امروز معرفی نشده بود را به کار گرفتند. این شرکت واحد طراحی و مهندسی بسیار قوی را در اختیار دارد، بدنه کارگری شرکت بشکلی است که از گروه مپنا هیچ فردی وارد واگن پارس نشده است و فقط به آنها بال و پر داده شد تا هنرنمایی خویش را در عرصه صنعت نشان دهند که بسیار عالی عمل کردند.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا بیان کرد: شرکت یک بدهی بسیار سنگینی به اداره امور مالیاتی و تأمین اجتماعی داشت که مپنا با حمایت خود این موانع را رفع کرد و برداشتن این موانع سبب شد که کار در واگن پارس به خوبی شکل گیرد و امروز به مپنا و حمایت های این گروه دلگرم هستیم.
گمرک اراک به واگن پارس کم لطف است
وی در مورد مساله انتقال کامل مالکیت واگن پارس به گروه صنعتی مپنا اظهار داشت: حدود دو سال است که پیگیر این ماجرا هستیم، با تدبیر معاون اول رئیس جمهوری و تیم حقوقی و اجرایی، کمیته های کاری شکل گرفت و بیشتر از ۹۵ درصد موانع موجود در سر راه این انتقال برداشته شده است و بطور قطع تا آخر سال و حتی تا قبل از دهه مبارک فجر این انتقال مالکیت صورت خواهد گرفت.
ملانژاد در مورد تأمین مواد اولیه در شرکت اظهار داشت: خوشبختانه صنعت ریلی برای تأمین مواد اولیه وابستگی جدی به خارج از کشور ندارد و در مجموع حدود ۸۵ درصد نیازها از داخل تأمین می شود و باقی وارد می شود، اما با برخی مباحث گمرکی درگیر هستیم. طی دو سال قبل گمرک اراک همکاری بسیار خوبی با واگن پارس داشته است و انتظار داریم که این همکاری همچنان ادامه پیدا کند و امیدواریم کم لطفی هایی که بواسطه تغییرات به وجود آمده است، رفع گردد.
توقف اجرای ماده ۱۲ قانون بودجه/کار بیشتر مساویست با حقوق بیشتر
وی با اعلان اینکه شبکه ریلی برای توسعه، هیچ کمبودی در بحث قانون، مقررات، بخشنامه و بخشنامه ندارد، اظهار داشت: متاسفانه در اجرا شاهد آشفتگی بین دستگاهها هستیم و شاهد بروکراسی عجیب و غریبی هستیم که سبب شده حدودا این بخشنامه ها و دستورالعمل ها اثر خویش را از دست بدهند. ماده ۱۲ قانون بودجه سنواتی می گوید اگر هر فردی در صنعت ریلی سرمایه گذاری کرد، دولت مکلف است از محل صرفه جویی سوخت اصل سرمایه گذاری را در بازه زمانی مشخص پس بدهد که بسیار جذابیت دارد، این قانون تا سال ۱۳۹۸ اجرایی شده است، اما از اوایل سال ۹۹ اجرای این قانون به علت ناهماهنگی بین راه آهن و وزارت نفت متوقف شده است و مسلما این امر جاذبه سرمایه گذاری را پایین می آورد و تقاضا داریم که این مساله را حل کنند چونکه اگر این قانون اجرایی نشود، سفارشی برای واگن پارس نخواهد بود و عملا ما بیکار می شویم. در واقع در این شرایط اجرای قانون متوقف مانده است و این عدم اجرای قانون ضربه به کارگران و صنایع می زند.
مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا اظهار داشت: در تمام دو سال گذشته تمام تعهدات پرسنلی و پرداخت حقوق به خوبی انجام شده است، طبق توافق انجام شده در کارخانه، اگر تولید بیش از اندازه تعیین شده صورت گیرد، به ازای تولید بیشتر، پرداختی به کارگران بیشتر می شود که به صورت متوسط ماهانه ۱۰ روز رقم بیشتری در چارچوب پاداش به آنها داده می شود که انگیزه کاری را هم بالا می برد، البته این به مفهوم افزایش حقوق نیست، بلکه در واقع آنها بواسطه تولید بیشتر، حقوق بیشتر دریافت می کنند. مرز تولید ما ماهانه ۹۰ دستگاه است که تولید ۱۰۲ دستگاه رقم خورد و بنا بر این این ماه ۱۲ روز بیشتر به کارگران حقوق داده شد.


نگاه ویژه تیم مدیریتی استان و دستگاه قضا به واگن پارس
ملانژاد با اعلان اینکه مجموعه استان نگاه حمایتی ویژه ای به واگن پارس دارد و تابحال درخواست های شرکت بی نتیجه نمانده است، اظهار داشت: مجموعه مدیریتی و قضایی استان بسیار حامی شرکت هستند و تنها، مشکل کوچکی با گمرک برای ترخیص مواد اولیه وجود دارد که بطور قطع با حمایت مجموعه استان به سرعت رفع می شود و به واسطه همین حمایت ها ۲۸ دیماه ۲۰ دستگاه واگن به شرکت سینا ریل تحویل گردید و تا پایان سال جاری هم ۱۵ دستگاه واگن مسافری تحویل می شود.
به گزارش آچار به نقل از ایسنا؛ واگن پارس بعد از حدود ۱۵ سال، باردیگر به دوران اوج خود بازگشته است و باتوجه به فشارهایی که کارگران این مجموعه متحمل شدند بطور قطع نباید اجازه تکرار مشکلات گذشته داده شود، این صنعت توان ویژه ای در ساخت انواع واگن دارد، کشور هم به این توان نیاز دارد، کافی است با اعتقاد به این ظرفیت، برای به فعلیت رسیدن آن کوشش کرد و بطور قطع یکی از راهکارهای مثبت در این جهت جلوگیری از واردات واگن است. بطور قطع امروز کارگران چیزی جز کار و سفارش محصول نمی خواهند و مجموعه دولت می تواند در تحقق این خواسته کارگران واگن پارس، مهم ترین نقش را ایفا کند و اجازه ندهد که واگن پارسی که این روزها باردیگر اوج گرفته است، نزول کند یا حتی از ریل بیرون برود که بطور قطع حفظ و توسعه صنایع مادر مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال در خصوص تولید اشتغال آفرین است. شکی نیست که مسؤلان محافظت از موفقیت های حاصل شده در نتیجه تلاشهای بی وقفه شان برای رفع مشکلات غول های صنعتی استان را باید در اولویت قرار داده و همچنان بر پشتیبانی از تولید پافشاری کنند.



1401/11/02
12:15:02
0.0 / 5
332
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , انبار , باربری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار