بازگشت دلالان سنتی به بازار خودرو

بازگشت دلالان سنتی به بازار خودرو به گزارش آچار، درحالی که در 4ماهه بعد از جنگ قیمتها در بازار خودرو میانگین 16 درصد رشد داشته اما در 18 روز اخیر یعنی از آغاز آذرماه تابحال قیمتها در بازار خودرو به طور متوسط رشد 12 درصدی داشته است.


به گزارش آچار به نقل از خبر آنلاین، بازار خودرو در چند هفته اخیر که سرمای پاییزی فرارسیده، حسابی غوغا کرده است. بر مبنای آمارها، درحالی که در ۴ ماهه بعد از جنگ یعنی از ۱۸ خردادماه تا ۱۸ مهرماه قیمتها در بازار خودرو به طور متوسط ۱۶ درصد رشد داشته؛ اما در ۱۸ روز اخیر یعنی از شروع آذرماه تا حالا قیمتها در بازار خودرو به طور متوسط رشد ۱۴ درصدی داشته و این عدد در بعضی از خودرو ها تا ۲۰ درصد هم می رسد.
فرهیختگان نوشت: همین طور از ۱۸ خردادماه تا حالا قیمت خودرو به طور متوسط نزدیک به ۴۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. جهش نرخ ارز، وجود انتظارات تورمی، فضای تعلیق در اقتصاد به همراه عرضه قطره چکانی برخی خودروسازان، پاییز داغی را در بازار خودرو رقم زده است.

دو موج افزایش قیمت خودرو در ۱۴۰۴

بررسی جدول تغییرات قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در چهار مقطع ۱۸ خرداد، ۱۶ مهر، ۱۸ آبان و ۱۸ آذر نشان میدهد که تقریبا تمام خودرو های موجود در فهرست در یک مسیر افزایشی ثابت حرکت کرده اند. تغییرات خرداد تا مهر برای بخش بزرگی از خودرو ها عددی بین ۱۲ تا حدود ۲۵ درصد را نشان میدهد. این یعنی نخستین موج افزایش قیمت در عمل در تابستان رقم خورده است. مدل هایی مثل تارا، رانا، پژو ۲۰۷، خودرو های کوییک و ساینا، در همین بازه رشد دورقمی متمایل به بالا داشته اند. خودرو های سدان اقتصادی (تیبا، کوییک، ساینا) معمولا در بازه ۱۴ تا ۲۰ درصد رشد داشته اند.
خودرو های نیمه لوکس تر یا نسخه های اتوماتیک رشد بیشتری در محدوده ۱۸ تا ۲۵ درصد را ثبت کرده اند. این نشان میدهد که بازه خرداد تا مهر نقطه آغازین التهاب امسال بوده و افزایش ها از همان جا شروع شده اند. در این مقطع که بعد از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رخداده، با رشد نرخ ارز از محدوده ۸۲ تا ۸۶ هزار تومان به محدوده ۱۰۰ تا ۱۰۷ هزار تومان، قیمت خودرو هم خودرا با نرخ ارز و حتی بیشتر از نوسان نرخ ارز بالا کشیده است.

افزایش ۱۴ تا ۲۰ درصدی قیمتها در ۱۸ روز

موج دوم افزایش قیمتها در ارتباط با یک ماه اخیر و بطور ویژه در ۱۸ روز اخیر است. در این بازه افزایش نرخ ارز، افزایش تقاضا و خریدهای پیش از اتمام سال در کنار تشدید انتظارات تورمی نقش برجسته ی در افزایش قیمت خودرو داشته است.
در مقطع مهرماه تا آذرماه برخی خودروسازان هم مجوز افزایش قیمت کارخانه را دریافت نمودند که این مورد هم در افزایش قیمت های بازار نقش زیادی داشته است.
طی یک ماهه ۱۸ آبان تا ۱۸ آذرماه که نرخ ارز از محدوده ۱۰۷ تا ۱۰۸ هزار تومان به بالای ۱۲۰ هزار تومان در ایام اخیر رسیده، در طول این مدت قیمت خودرو به طور متوسط ۱۴ درصد و در بعضی خودرو ها تا ۲۰ درصد جهش داشته است.

سرعت افزایش قیمتها در ۵ ماه اخیر

داده های در ارتباط با تغییرات مهر تا آبان و آذر یکی از بخش های جالب توجه است. خیلی از خودرو ها در این بازه بین ۸ تا حدود ۱۷ درصد رشد کرده اند. این روند نشان میدهد خودرو های اقتصادی مانند کوییک و ساینا، معمولا رشدهای بالاتری در این ماه داشته اند. برای نمونه کوییک به عنوان یکی از خودرو های گروه اقتصادی، از خرداد تا آذرماه امسال ۴۶ درصد افزایش قیمت را تجربه نمود و از ۵۲۰ میلیون در خرداد ماه در آذر از مرز ۷۶۰ میلیون تومان عبور کرد.
خودرو های نیمه لوکس تر (۲۰۷، دنا، شاهین، تارا) رشد متوسط تری را ثبت کرده اند. در این رده خودرو ها ۲۰۷ دنده اتومات با ۳۸ درصد افزایش در طول حدود ۷ ماهه اخیر از حدود یک میلیارد تومان به بالا بر یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان رسید. دناپلاس بورسی هم در همین بازه زمانی ۳۸ درصد افزایش قیمت را تجربه نمود و از ۹۳۰ میلیون تومانی اعدادی بالغ بر یک میلیارد ۲۸۵ میلیون تومان را به ثبت رساند.

پرش قیمت خودرو های مونتاژی

تغییرات قیمتی در خودرو های مونتاژی که از نرخ ارز تاثیر می پذیرد نشان میدهد این بخش تغییرات افزایشی قابل توجهی را تجربه کرده است. بدین سان آریزو ۵ از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون در خرداد امسال با ۳۰ درصد افزایش به بالغ بر ۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. جک جی ۴ هم با ۳۷ درصد افزایش و j۷ با ۴۴ درصد افزایش به ترتیب به قیمت یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافتند. بیشترین افزایش قیمت هم در ارتباط با خودرو دیگنیتی پرستیژ بود که با ۵۹ درصد افزایش از حدود ۲ میلیارد تومان به بالای ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید.

چرا بازار خودرو در سرمای آذرماه داغ کرد؟

بررسی جدول تغییرات قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در سال ۱۴۰۴ نشان میدهد که آذرماه، دوره ای آرام برای بازار نبود. نمودار قیمتها نشان میدهد بیشتر خودرو ها از خرداد تا آذر رشد بین ۲۲ تا ۵۹ درصد را تجربه کرده اند؛ رشدی که بعد از جهش های خرداد تا مهر و سپس موج دوم افزایش از آبان تا آذرماه روی داده است. اما چه عواملی سبب شد قیمت خودرو در سرمای آذرماه نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه بار دیگر صعودی شود؟

افزایش نرخ ارز

اولین و مهم ترین عامل، تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد بود. بدین سان نرخ ارز در پایان خردادماه تا ۹۳ هزار تومان هم پیش رفت؛ اما بعد از این نوبت یک سیر کاهشی را تجربه و تا کانال ۸۵ هزار تومان نزول پیدا کرد. اما این بازار بدون نوسان باقی نماند و این عدد بعدتر تا ۱۰۳ و ۱۰۴ هزارتومان هم افزایش پیدا کرد. حتی در آبان ماه به کانال ۱۰۷ و ۱۰۸ هزارتومان هم ورود کرد.
در این شرایط ملتهب در بازار ارز نوسانات افزایشی پیوسته در آبان و آذر، بازار خودرو را باردیگر وارد فاز تهاجمی کرد. در جدول قیمتها بطورکامل مشهود است خودروهایی که نسبت به نرخ ارز حساس ترند ازجمله خودرو های مونتاژی در آذرماه رشد داشته اند. بعضی از این مدلها افزایش های حدود ۳۰ تا ۵۹ درصد را ثبت کرده اند. این رفتار نشان میدهد بازار خودرو مستقیماً از انتظارات ارزی تاثیر می گیرد و حتی تغییرات محدود ارز هم می تواند موج روانی تقاضا را فعال کند. عامل دوم، سیگنال هایی بود که طی آبان و آذر درباره ی احتمال تعدیل نرخ ارز منتشر گردید. این سیگنال ها نه شفاف بودند و نه قطعی؛ همین ابهام بازار را در وضعیت معلق قرار داد.
در چنین فضایی، خریداران تقاضای خودرا جلو می اندازند تا پیش از هرگونه تصمیم جدید، دارایی خودرا به کالای قابل تبدیل، تغییر دهند. این مورد در جدول به صورت افزایش یکباره درصد رشد در آبان تا آذر در خیلی از خودرو ها دیده می شود؛ روندی که با الگوی رفتار مصرف کنندگان در زمان های عدم قطعیت هم خوان است.
انتظارات تورمی ناشی از فضای تعلیق
فضای اقتصادی کشور در آبان و آذر ۱۴۰۴ تحت تاثیر مجموعه ای از انتظارات تورمی قرار داشت، به صورتی که انتشار خبر در ارتباط با خرید خودرو از برخی کارخانه های خودروسازی بدون احتیاج به بلوکه کردن بخشی از هزینه خودرو، سبب شده تا چند میلیون انتظار غیرواقعی در بازار ایجاد شود. انتظاراتی که درنهایت نشانه های آن در افزایش قیمتها مشاهده شد.
بازار خودرو معمولا در چنین شرایطی به سوی رشد حرکت می کند، چونکه انتظار افزایش قیمت خود به تنهایی محرک بازار است. در جدول هم دیده می شود حتی خودروهایی که در مهر تا آبان رشد ملایمی داشتند، در آبان تا آذر باردیگر وارد فاز افزایشی شده اند و رشدهای بعضاً تا دو یا سه برابر را تجربه کردند.
این مورد را باید در کنار خریدهای پیش از عید هم قرار داد. معمولا اغلب تقاضاهای پایان سال در آذرماه وارد بازار می شوند و متقاضیان مصرفی و سرمایه ای کوشش می کنند تا پیش از پایان سال و افزایش قیمتها در پایان سال یا سال آینده، خریدهای خودرا انجام دهند.
عرضه قطره چکانی خودروسازان
یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت در آذرماه، کاهش محسوس عرضه بود. طبق داده های رسمی، تولید گروه سایپا نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کم شده است. وقتی عرضه کم می شود، بازار آزاد بلا فاصله واکنش نشان میدهد. در جدول قیمتها دیده می شود محصولات گروه سایپا ازجمله کوییک، ساینا، تیبا و مدلهای مرتبط در آذرماه رشدهای ۷ تا ۱۴ درصدی را تجربه کرده اند؛ یعنی بیشترین رشد مقطعی نسبت به دیگر گروه ها. این نشان میدهد کاهش عرضه نقش مستقیم در داغ شدن بازار آذرماه داشته است.
بازگشت دلالان سنتی به بازار خودرو
آخرین عامل، تحرک باردیگر واسطه های سنتی است. رکود بازار ملک در پاییز ۱۴۰۴ هم بازهم ادامه یافت و همین مساله سبب شد سرمایه های سرگردان به سوی بازاری روان تر و کم ریسک تر مانند خودرو حرکت کنند. دلالان سنتی که معمولا بین ملک، طلا و خودرو جابه جا می شوند، در آذرماه فعالیت بیشتری داشتند، چونکه نقد شوندگی خودرو بالاتر بود، انتظارات تورمی فضای مناسبی برای سودگیری سریع فراهم آورده بود و از طرف دیگر هم تفاوت نرخ کارخانه با بازار (باتوجه به تعداد غیرواقعی چند میلیون نفری متقاضیان خرید خودرو از کارخانه) سبب می شد دلالان و سوداگران زمین بازی بهتری نسبت به بازار رکودی مسکن پیدا کرده و در آن نقش فعالی ایفا کنند.
رشدهای ثبت شده در بازه آبان تا آذر بخصوص در خودرو های ارزانقیمت که بیشتر مورد معامله دلالان است این مورد را تأیید می کند. جدول تغییرات قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴ نشان میدهد افزایش قیمت در آذرماه نه تصادفی بود و نه محدود به یک گروه خودرویی. ترکیب نوسان ارز، سیگنال های مبهم، انتظارات تورمی، کاهش عرضه و انتقال سرمایه های سرگردان به بازار خودرو دست به دست هم دادند تا بازار در یکی از سردترین ماه های سال، به یکی از داغ ترین مقاطع خود برسد.

به طور خلاصه در این مقطع که پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رخداده، با رشد نرخ ارز از محدوده ۸۲ تا ۸۶ هزار تومان به محدوده ۱۰۰ تا ۱۰۷ هزار تومان، قیمت خودرو هم خودرا با نرخ ارز و حتی بیشتر از نوسان نرخ ارز بالا کشیده است. افزایش ۱۴ تا ۲۰ درصدی قیمت ها در ۱۸ روز موج دوم افزایش قیمت ها در رابطه با یک ماه اخیر و به طور ویژه در ۱۸ روز اخیر است. معمولاً اغلب تقاضاهای پایان سال در آذرماه وارد بازار می شوند و متقاضیان مصرفی و سرمایه ای کوشش می کنند تا قبل از پایان سال و افزایش قیمت ها در آخر سال یا سال آینده، خریدهای خودرا انجام دهند.

1404/09/20
12:50:01
0.0 از 5
10
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار

با سایت آچار، ابزار مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنید و از آخرین اخبار صنعت مطلع شوید. آچار، مرجع جامع ابزارآلات و اخبار صنعت