فصل مشتركی از همكاری بخش خصوصی و دولت رقم خورد؛

گسترش همكاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اتاق بازرگانی تهران

گسترش همكاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با اتاق بازرگانی تهران به گزارش آچار تفاهمنامه همكاری با محوریت رفع مشكلات فناورانه شركت های زیرمجموعه اتاق بازرگانی تهران بین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران به امضا رسید.


به گزارش آچار به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا عشوری، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در نشستی كه به منظور امضای تفاهم نامه همكاری بین این دو نهاد برگزار شد، با اشاره به فعالیت های این سازمان در دو حوزه انجام تحقیقات كاربردی و همین طور حمایت مؤثر از پژوهشگران و پژوهشگران، اظهار داشت: جشنواره خوارزمی بعنوان قدیمی ترین جشنواره علمی كشور، یكی از برنامه های هرساله سازمان است كه با اضافه شدن جشنواره جوان خوارزمی محلی برای شناسایی استعدادها و شكوفایی آنها فراهم نموده است.
وی با بیان این كه این سازمان با راه اندازی یك مركز رشد، بستری برای فعالیت شركت های دانش بنیان در حوزه های مختلفی چون هوافضا، نانو به وجود آورده است، اظهار نمود: این شركت ها كه ازنظر علمی و فناوری ظرفیت بسیار بالایی دارند و بیشتر از ۲۰۰ فناوری را تجاری سازی و به بازار عرضه نموده اند.
دكتر عشوری با بیان این كه پژوهش ها و تحقیقات انجام شده در این سازمان از جنس صنعت است، اضافه كرد: درواقع ما نزدیك ترین بخش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صنعت هستیم و می توانیم خدمات متنوعی در حوزه پژوهش خصوصاً در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) به بنگاه های بخش خصوصی عرضه نماییم.
وی بابیان این كه وظیفه و رسالت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی توسعه صنعت كشور و پیوند فناوری با صنعت است، ابزار امیدواری كرد كه امضای تفاهم نامه با اتاق بازرگانی تهران سرآغاز فصل تازه ای از فعالیت های این سازمان و همكاری با بخش خصوصی كشور باشد.
بهمن عشقی، دبیر كل اتاق بازرگانی تهران هم در این جلسه با اشاره به فهم مشتركی كه بین اتاق بازرگانی تهران و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی شكل گرفته است، اظهار داشت: تمامی تشكل های بخش خصوصی عمیقاً نیازمند توان فنی و دانش سازمان هستند. بنگاه های صنعتی بخش خصوصی نیاز دارند كه با به روزرسانی و استفاده از فناوری های مدرن، قدرت رقابت خویش را احیا و تقویت نمایند. مشكلات امروز صنایع كشور صرفاً نتیجه تحریم نیست، بلكه بخش عمده ای از آن ناشی از كمبود دانش و تكنولوژی روز است.
عشقی با تاكید بر این كه همكاری اتاق بازرگانی تهران و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی می تواند فصل مشتركی از همكاری بخش خصوصی و دولت باشد، اظهار داشت: اتاق تعاملات زیادی با حاكمیت و دولت دارد كه غالباً معطوف به مطالبات بخش خصوصی، نقد تصمیم ها و سیاست ها و مشكلات جاری است. اما همكاری با سازمان پژوهش های علمی و صنعتی رویكرد تازه ای در تعامل دوجانبه دولت و بخش خصوصی است كه هم فرصت نفوذ سازمان به عمق صنعت كشور را فراهم می آورد و هم فرصت بهره برداری بخش خصوصی از توان بالای پژوهشی و علمی سازمان را ممكن می كند.
وی ادامه داد: دبیرخانه ای كه برای توسعه همكاریهای دو نهاد به وجود آمده است، باید دائم در حال ایجاد ایده های جدید باشد و بتواند سازمان پژوهش های علمی و صنعتی را به جولانگاه فعالان مشتاق بخش خصوصی و نمایندگان تشكل ها تبدیل كند.
دبیر كل اتاق تهران با توصیف تفاهم نامه دوجانبه بعنوان طلیعه همكاریهای اتاق و سازمان، اظهار داشت: یكی از وظایف اصلی اتاق بازرگانی تهران، توانمندسازی اعضاست. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی می تواند نقش مهمی در ایجاد و راه اندازی و هم چنین بهبود واحدهای تحقیق و توسعه در بنگاه ها عمل كند و دانش و آگاهی فعالان بخش خصوصی را به طورجدی بالا ببرد.
عشقی افزود: این تفاهم نامه نباید صرفاً یك مبادله كاغذی باشد و طعم شیرین این همكاری باید در كام تشكل ها و اعضای اتاق تهران جلوه كند.
در ادامه مریم خزاعی، معاون بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مذاكرات دوجانبه در مورد زمینه های موجود برای همكاری اتاق بازرگانی تهران و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران تاكید كرد: تلاش بر این بوده تا تفاهم نامه ای هدفمند تدوین شود كه اهداف آن كاربردی و قابل اجرا باشد.
وی ادامه داد: هدف اصلی این همكاری و این تفاهم نامه، عرضه خدمات پژوهشی و فناوری به اعضای اتاق بازرگانی تهران است كه می تواند به صورت های مختلفی از خدمات آزمایشگاهی گرفته تا مشاوره در حوزه مالكیت معنوی و اعتبارسنجی متجلی شود.
خزاعی اظهار داشت: همكاری در زمینه عارضه یابی واحدهای صنعتی و خدماتی، شناسایی و اولویت بندی نیازهای فناورانه بنگاه ها، برگزاری دوره ها و كارگاه های آموزشی تخصصی، ارزیابی و پایش توانمندی فناورانه شركت های عضو اتاق، برگزاری تورهای فناورانه، همكاری در توسعه واحدهای تحقیق و توسعه، تسهیل حضور دانشجویان بعنوان كارآموز در واحدهای صنعتی و خدماتی، بهره برداری از امكانات و تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، همكاری در تدوین استانداردهای مورد نیاز بخش صنعت، پشتیبانی از دانشجویان دكترای پژوهش محور از دیگر زمینه هایی است كه در این تفاهم نامه دیده شده است.
وی عنوان كرد: یك دبیرخانه اجرایی مشترك متشكل از نمایندگان هر دو نهاد در اتاق تهران تشكیل می شود كه در آن معاون نوآوری و تجاری سازی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و معاون بررسی های اقتصادی، مدیر امور تشكل ها و مسئولیت اجتماعی، معاون كسب وكار، مدیر موسسه آموزش و مدیر پژوهش ها و مطالعات اقتصادی اتاق تهران حضور دارند و گزارش پیشرفت همكاریهای دوجانبه را هر سه ماه یك دفعه عرضه می كنند.
همكاری در زمینه راه اندازی آزمایشگاه های مرجع استاندارد و مراكز آزمون تحقیقاتی با هدف ارتقای كیفیت محصولات صنایع استان تهران و خدمت رسانی به شركت های فناور استان از زمینه های مورد توافق در این تفاهم نامه است.
درانتها این نشست، تفاهم نامه همكاری اتاق بازرگانی تهران و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی توسط بهمن عشقی و دكتر علیرضا عشوری امضا و تبادل شد.



1398/05/28
14:58:03
5.0 / 5
4670
تگهای خبر: ابزار , ارز , استاندارد , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
آچار a4f.ir
a4f.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آچار محفوظ است

آچار

مرکز فروش ابزار