وظیفه رسانه ها ۲ هفته پس از انفجار بندر شهید رجایی
بحرانی دیگر در بحران انفجار بندرعباس!
به گزارش آچار، محمد خدادی با اعتقاد بر این که وقتی بحرانی به وجود می آید، همواره در دل آن بحران، یک بحران جدید به نام «بحران اطلاع رسانی» شکل می گیرد، در رابطه با این که رسانه ها پس از گذشت حدود دو هفته از حادثه انفجار بندر شهید رجایی کدام ابعاد را باید پررنگ کنند، می گوید: متاسفانه در مواقع بحران یا همه با هم حرف می زنند یا هیچکس حرف نمی زند. کار رسانه ها برای واکاوی علت حادثه تازه شروع شده است.
محمد خدادی ـ مدیرعامل اسبق ایرنا و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت دوازدهم ـ در گفت و گویی با ایسنا، در رابطه با این که رسانه ها دو هفته پس از وقوع حادثه انفجار کدام ابعاد را باید پررنگ کنند، معتقد است: رسانه محل انتقال اطلاعات و خود اطلاعات نیست؛ اطلاعات و دسترسی به اطلاعات در اختیار حاکمیت است؛ ازاین رو ما پیش از این که به رسانه برسیم، اول باید سراغ حاکمیت برویم، چون که این حاکمیت است که در مواقع بحران، مدیریت بحران در اختیارش است.
بحرانی در بحران به نام بحران اطلاع رسانی
خدادی ضمن اشاره به بحران اطلاع رسانی در مواقع بحران، تصریح کرد: بحرانی که ما هم اکنون داریم، یک بحران در بحران است؛ به این صورت که وقتی بحرانی به وجود می آید، در دل آن بحران یک بحران جدید به نام بحران اطلاع رسانی شکل می گیرد. مختصات این بحران اینست که متولی واحد ندارد، همه در آن دخیل اند و اتفاقا در رویارویی و در مدیریت بحران اطلاع رسانی، مهارت هم ندارند. به جهت اینکه اولاً قرار نیست که همه با هم حرف بزنند یا همه سکوت کنند؛ یعنی هر فردی که یک فعالیتی در یک بحران انجام می دهد، قرار نیست اظهارنظری کند. آتش نشان تخصص و توانایی اش در خاموش کردن آتش است و محدود به این وظیفه می تواند اطلاع رسانی کند، اورژانس تخصصش در انتقال مجروح است و نمی تواند علت انفجار را شناسایی کند و.... همه این ارگان ها بخشی از بحران هستند اما یک بحران در دل این بحران است به نام اطلاع رسانی که نیازمند متولی، تصمیم گیری، سیاست گذاری، تقسیم کار، هدایت و مدیریت اطلاعات و... و... است که اولا مهارت اطلاع رسانی بحران داشته باشد، دوم دسترسی به اطلاعات و مهم تر این که اطلاع رسانی به شکل متمرکز و با زمان بندی مشخص مبتنی بر حقیقت صحنه نه گمانه صورت گیرد.
در این زمینه بخوانید:
اخبار انفجار بندرعباس در گفتگوی ایسنا با معاون سیاسی صداوسیما
هنوز یاد نگرفتیم از کشته های یک انفجار عکس منتشر نکنیم!
تجربه پلاسکو و متروپل به کمک انفجار بندرعباس آمد؟
مهارت اطلاع رسانی را هم به رسمیت بشناسیم
خدادی با اشاره به اینکه ما همان گونه که مهارت آتش خاموش کردن داریم، باید مهارت اطلاع رسانی را هم به رسمیت بشناسیم، توضیح داد: متخصان اطلاع رسانی ما عملا دست اندرکار مدیریت بحران اطلاعات نیستند و در نتیجه جریان اطلاع رسانی دست همه افراد است؛ از نماینده مجلس گرفته تا مسئولان دستگاههای مختلف، ولی وقتی می خواهند آتش خاموش کنند، فقط آتش نشان ها آتش را خاموش می کنند، ولی وقتی می خواهیم اطلاع رسانی نماییم، همه اطلاع رسانی می کنند. نیاز است ما همان گونه که مهارت آتش خاموش کردن را داریم، مهارت اطلاع رسانی را هم به رسمیت بشناسیم.
متروپل آبادان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب